Gemeente Gemeente Zele

Verlies EID

Ben je jouw  identiteitskaart verloren, is ze gestolen of werd je kaart vernietigd? Meld dit dan zo snel mogelijk. Dit melden kan via de Dienst Bevolking, de politie en DOC STOP.

 

Procedure

Verlies of diefstal van een elektronische identiteitskaart 

Je doet onmiddellijk aangifte: 

  • op het gemeentehuis bij de dienst Bevolking,
  • in het dichtstbijzijnde politiekantoor wanneer de dienst Bevolking gesloten is.

Zijn bovenvermelde instanties niet bereikbaar? Dan kan je 24/24 uur terecht bij de helpdesk van de FOD: 02/518.21.17.

We blokkeren de certificaten (elektronische handtekening) na je aangifte.

Identiteitskaart teruggevonden

Vind je de identiteitskaart terug na aangifte van verlies? Breng deze dan zo snel mogelijk binnen op de dienst Bevolking.

Prijs

De aangifte van verlies of gestolen identiteitskaart is gratis.

We rekenen € 20,00 aan voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart.

Wat meebrengen?

1 pasfoto voor het attest van verlies, dat de verloren of gestolen identiteitskaart vervangt. 

Meer info

DOC STOP, AANGIFTE VAN VERLIES / DIEFSTAL 24/24 VIA TELEFOON

DOC STOP is een helpdesk die het voor iedere houder van een Belgisch identiteitsdocument mogelijk maakt om 24u/24u het verlies of de diefstal van zijn identiteits- of reisdocumenten te melden.

Hiervoor kan je overal ter wereld gebruik maken van het gratis nummer 00800 2123 2123 (als dit nummer niet bereikbaar is, bel je naar +32 2 518 2123).

Zo vermijd je dat je het slachtoffer wordt van een frauduleus gebruik van je identiteitsdocument (bv. het plaatsen van je elektronische handtekening, het verrichten van een aankoop per post in jouw naam, het afsluiten van een lening op jouw naam zonder jouw medeweten , ….).

Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP