Gemeente Gemeente Zele

Vastgoedinfo

Informatieplicht

Bij de verkoop van een onroerend goed moet de verkoper, volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (art.5.2.5 en volgende artikels), voldoen aan de informatieplicht
Deze informatie bestaat uit:

  • een uittreksel van het vergunningenregister
  • een uittreksel van het plannenregister
  • een document vastgoed inlichtingen

Deze informatie wordt gebundeld in één document.

Aanvragen

Deze info wordt meestal gevraagd door gebruikers die om beroepsredenen informatie wensen over vastgoed zoals notarissen, vastgoedkantoren, advocaten, ...

Op 1 maart 2023 neemt onze gemeente het nieuwe vastgoedinformatieplatform in gebruik. Meer informatie over het platform vind je hier.

Hoe kan je jouw aanvraag doen?

Ben je een notaris? Dan kan je enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in jouw eNotariaat.

Ben je vastgoedmakelaar? Dan kan je een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal.

Ben je een particulier, landmeter, studiebureau, patrimoniumbeheerder, …? Dan kan je de aanvraag doen via het Vlaamse webportaal. Let wel, dit kan enkel door de eigenaar van het vastgoed of zijn gemachtigde.

Kostprijs

Per inlichtingenformulier vastgoedinformatie, d.i. per kadastraal perceel, inclusief uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister, rekent de gemeente Zele een retributie van 100 euro aan. Vlaanderen rekent bijkomend een platformretributie van 36,50 euro + btw aan.

Dit wordt gefactureerd door Athumi, het facturatiebedrijf van Vlaanderen.

Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.

Je ontvangt de gevraagde vastgoedinformatie binnen een (orde)termijn van 1 maand.

Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP