Vergunning voor het plaatsen van horecaterrassen
Wil je met je horecazaak een terras of uitstalling plaatsen op de openbare weg? Dan moet je bij het Team Vrije Tijd & Beleving - Lokale Economie een terrasvergunning aanvragen. Met uitstallingen bedoelen we ook bloembakken, propagandaborden, tenten, enzovoort.
Het gemeentebestuur kent de terrasvergunning toe voor een bepaalde periode. Na deze periode moet je de vergunning vernieuwen. Als uitbater moet je zelf nagaan wanneer de vergunning vernieuwd moet worden. Ook tijdelijke uitbreidingen moet je aanvragen bij het gemeentebestuur.
Voorwaarden
Om een terras op openbaar domein te mogen plaatsen is er een voorafgaandelijke schriftelijk
toestemming nodig van het college van burgemeester en schepenen onder de vorm van een
terrasvergunning.
Procedure
Het aanvraagformulier kan je hieronder downloaden. De aanvraag kan schriftelijk gebeuren (in twee exemplaren) ofwel digitaal via onderstaand e-loket.
Het aanvraagdossier is samengesteld uit:
- Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;
- Een grondplan waarop de afmetingen en de oppervlakte van het terras staan, de breedte
van het voetpad en alle eventuele obstakels in de omgeving van een terras zoals
bijvoorbeeld bomen, verkeers- of verlichtingspalen, hydranten, straatkolken, … Ook de
doorgangen naar opritten, evacuatieroutes, brandweerwegen of garages dienen op het
grondplan aangeduid te worden. Met aanduiding van de 1,5 meter obstakelvrije doorgang; - Een plan per zijaanzicht van het terras met afmetingen van de terrasconstructies;
- Drie duidelijke kleurfotos van de plaats waar het terras zou worden opgesteld;
- Kleurenfotos of documentatie van het terrasmeubilair alsook een omschrijving van het
materiaal; - De keuze voor een zonnescherm, parasols of windschermen en deze beschrijven (materiaal, kleurcode, …) indien van toepassing.
- De keuze voor verwarmingselementen en deze omschrijven, binnen de beperkingen zoals beschreven in artikel 4.1, indien van toepassing.
Een schriftelijke aanvraag stuur je op ter attentie van het college van burgemeester en schepenen, Markt 50, 9240 Zele.
Afhandeling
U stuurt deze aanvraag minstens 60 kalenderdagen voor de geplande ingebruikname op t.a.v. het college van burgemeester en schepenen, Markt 50, 9240 Zele. Binnen de 20 kalenderdagen wordt u verwittigd van de ontvankelijkheid en volledigheid van de aanvraag. Na de ontvankelijkheid wordt de aanvraag binnen de 40 kalenderdagen behandeld.
Regelgeving
Meer informatie en bepalingen zijn terug te vinden in de politieverordening.
Uitzonderingen
De exploitant van een bestaande horecazaak met terras dient zijn/haar bestaande terrasvergunning te hernieuwen. De uitbater krijgt hiervoor tijd tot en met 1 mei 2025. Hernieuwingen van terrasvergunningen moeten ingediend zijn voor 1 maart 2025. Vanaf 1 mei 2025 moet elk terras voldoen aan de bepalingen van dit reglement, m.u.v. terrassen in zone 1 (Markt) die pas kunnen opgesteld worden na heraanleg van de marktzone.
Nieuwe horeca-uitbaters die starten na het in voege gaan van dit reglement moeten onmiddellijk voldoen aan de bepalingen van onderhavig reglement.
Horecazaken in zone 2 (Zandberg) dienen pas te voldoen aan de bepaling in 4.2 §3 A in de politieverordering wanneer de heraanleg van het Zandbergplein voltooid is.