Gemeente Gemeente Zele

Led-schermen versterken gemeentelijke communicatie-aanpak

Gepubliceerd op  vr 19 mrt 2021
Het Zeelse gemeentebestuur zet sterk in op het informeren van en communiceren met haar inwoners. Naast de opfrissing en activering van haar bestaande mediakanalen, maken intussen 30% van de Zeelse gezinnen deel uit van het HOPLR-buurtnetwerk.

De gemeentelijke mediamix wordt nu verder uitgebreid met hoogwaardige LED-schermen op de Markt en het Zandbergplein. In een latere fase komen er ook schermen op andere centrale plaatsen in de gemeente.

Mensen informeren over en betrekken bij het beleid; dat is de uitdaging die het Zeelse gemeentebestuur zich uitdrukkelijk stelt.

“Door ervoor te zorgen dat mensen goed geïnformeerd zijn en uit te nodigen mee te denken, maken we Zele sterker. De komende jaren blijven we daarom investeren in eigentijdse communicatie en participatie. We blijven zoeken naar steeds snellere en betere kanalen om de Zelenaar te betrekken bij wat er in onze gemeente beweegt. LED-schermen zijn een nieuwe stap in dat proces. We starten met deze twee schermen op de Markt en de Zandberg, maar de komende jaren zullen we ook schermen voorzien op andere centrale plaatsen in de gemeente. Op die manier kunnen we gericht en op maat boodschappen verspreiden, ook naar Zelenaars die nog niet mee zijn met de digitale platformen”, zegt burgemeester Hans Knop, verantwoordelijk voor communicatie en participatie. 

Zoektocht

Zele schreef een concessie uit in haar zoektocht naar een partner om deze nieuwe vorm van communicatie logistiek en financieel mogelijk te maken. De gemeente kwam uiteindelijk terecht bij City Screens.

Dat bedrijf ontzorgt het gemeentebestuur over de ganse lijn: het betaalt, levert, plaatst en onderhoudt de schermen en stelt haar online beheersplatform ter beschikking. De schermen tonen berichten tussen 6u en 22u. City Screens wint haar investering terug door de helft van de zendtijd te verkopen als advertentieruimte aan uitsluitend lokale handelaars. Het gemeentebestuur krijgt de andere helft van de zendtijd gratis ter beschikking.

Budgetvriendelijk

Schepen van digitalisering Thomas Bauwens leidde het project: “We worden steeds meer digitaal. Ook in communicatie. Dat maakt dat we steeds sneller en budgetvriendelijker kunnen informeren. Met deze schermen kan ons team communicatie belangrijke berichten met een klik op de knop de wereld insturen. Dat kan gaan over evenementen en projecten van het gemeentebestuur, informatie over hinder op het openbaar domein, noodsituaties ... Maar minstens even belangrijk: ook onze verenigingen kunnen er hun activiteiten kosteloos op aankondigen. Dat alleen onze eigen handelaars kunnen adverteren is dan weer belangrijk voor het versterken van de concurrentiepositie van onze handelskern.”

Maar Thomas Bauwens is ook schepen van klimaat en financiën en dus moest dit project ook op die domeinen een voltreffer zijn: “Dit project kost het gemeentebestuur geen euro. De schermen zijn ook van bijzonder hoge kwaliteit en passen hun lichtsterkte aan aan het omgevingslicht. Daardoor zijn ze erg energie-efficiënt. Deze samenwerking is echt een win-win op alle vlak.”

Het gemeentebestuur gaat het project in de startmaanden evalueren. Vooral de impact op de verkeersveiligheid wordt daarbij het aandachtspunt. Indien nodig wordt de locatie en/of oriëntatie van de schermen aangepast. 

Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP