Gemeente Gemeente Zele

Internationaal reispaspoort

Reis je naar een land buiten de Europese Unie? Dan is de kans groot dat je een officiële reispas moet kunnen voorleggen. Een biometrisch reispaspoort is een officieel document dat door de autoriteiten van een staat aan haar onderdanen wordt afgegeven, zodat zij naar het buitenland kunnen reizen en terugkeren.

Hier lees je welke reisdocumenten je nodig hebt voor het land van je bestemming. Je kan ook contact opnemen met je reisagent of het consulaat of de ambassade van het land waar je heen reist.

Voor een aantal landen volstaat je identiteitskaart of voor de -12 jarigen de Kids-ID. Andere landen eisen dan weer een paspoort, eventueel een visum en soms een certificaat van inenting. Let er steeds op dat je paspoort nog voldoende geldigheidsduur heeft bij terugkomst. Meestal bedraagt dit 6 maanden.

De biometrische reispassen zijn voorzien van je identiteit en nationaliteit, een digitale foto, vingerafdrukken en een elektronische handtekening. De huidige niet-biometrische reispassen blijven geldig tot hun einddatum.  Reken op enkele minuten om jouw foto, vingerafdrukken en handtekening te registreren.

Procedure

Een internationaal reispaspoort kan je aanvragen bij de dienst Bevolking. 

Prijs

Volwassenen

Leveringstijd

Bedrag

Geldigheid

Normale procedure

7 werkdagen

€ 74

7 jaar

Spoedprocedure

D +1 werkdag

€ 255

7 jaar

 

 

 

 

Minderjarigen

Leveringstijd

Bedrag

Geldigheid

Normale procedure

7 werkdagen

€ 44

5 jaar

Spoedprocedure

 D + 1 werkdag

€ 220

5 jaar

 

D= dag van de aanvraag besteld voor 15 uur.

Uitzonderingen

Op aanvraag is nu ook een nieuwe (tweede) reispas met 64 bladzijden (in plaats van de huidige 32) te verkrijgen. Deze reispas is enkel via een spoedprocedure te verkrijgen en is bedoeld voor mensen die veel reizen. 

Verlies, diefstal of vernietiging van uw reispaspoort

Verlies, diefstal of vernietiging van een reispas geef je aan bij de politie. Ook al dateert het verlies, de diefstal of de vernietiging van jaren geleden, is er een aangifte nodig want het attest van aangifte van verlies of diefstal vervangt je oude reispas wanneer je een nieuwe aanvraagt.

Humanitair paspoort

Om humanitaire, dringende en bewezen redenen (bv. ernstig ongeval in het buitenland waarbij een naast familielid betrokken is, opname van een naast familielid in een ziekenhuis omwille van ernstige redenen, verdwijning of overlijden van een naast familielid in het buitenland) waarbij een dringende afreis nodig en mogelijk is, kan het gebeuren dat snelle afgifte van een reispas nodig is.

Om aan aanvragen van die aard te kunnen tegemoetkomen, heeft de FOD Buitenlandse Zaken een voorlopig paspoort ontworpen dat enkel door de FOD Buitenlandse Zaken zelf wordt afgegeven.

Het voorlopig paspoort heeft maar een geldigheidsduur van 6 maanden.

De aanvraag dient tijdens de kantooruren te gebeuren bij de Dienst Paspoorten van de FOD Buitenlandse Zaken. Buiten de kantooruren wordt het voorlopig paspoort afgegeven door de wachtdienst van Buitenlandse Zaken.

Beide zijn telefonisch bereikbaar via het algemeen nummer 02 501 81 11.

Wat meebrengen?

  • 1 recente (minder dan 6 maanden oud) kleurenfoto die voldoet aan de kwaliteitseisen 
  • je identiteitskaart
  • indien van toepassing: je vorige reispas of het attest van verlies van de politie (na aangifte van verlies of diefstal van je reispas)
  • ben je jonger dan 18 jaar? Dan komt een ouder of voogd, die de toelating geeft, mee voor de ondertekening van het aanvraagformulier. 
Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP