Gemeente Gemeente Zele

Het nieuwe circulatieplan #rijdenmetrespect

Gepubliceerd op  vr 02 sep 2022
De testfase van het nieuwe circulatieplan loopt twee maanden. We wenden aan de nieuwe rijrichtingen en veranderende snelheidsregimes. Intussen hervat het normale leven en openen scholen de deuren. Nu volgt de echt test. Kunnen we ook op jouw hoffelijkheid blijven rekenen?

1. 247 Verbetersuggesties

Zele denkt constructief mee! We mochten 247 suggesties voor mogelijke bijsturing ontvangen. Sommige eerder klein en onmiddellijk uitvoerbaar, andere vragen wat meer denkwerk.
Onze technische dienst voerde al heel wat kleinere aanpassingen uit. De voorstellen met een grotere impact neemt het monitoringcomité begin september een eerste keer onder de loep. Eén ding garanderen we je: we gaan ermee aan de slag!


Je kan nog steeds opmerkingen en suggesties overmaken via www.zele.be/de-kern-meldingsformulier. Alvast bedankt voor jouw bijdrage in dit belangrijke project voor meer (verkeers)leefbaarheid in Zele.

2. Kies jij de juiste route?

Het nieuwe verkeerssysteem is erop voorzien om doorgaand verkeer zo snel mogelijk naar de gewestwegen af te leiden. In de praktijk blijven heel wat mensen ervoor kiezen om toch door de kern van de gemeente te rijden omdat ze denken dat dit hen sneller buiten de gemeente brengt. Daarbij verliezen ze uit het oog dat ze mee de oorzaak zijn van filevorming, ongezonde lucht in woonstraten, lawaaihinder, verkeersonveiligheid …
Ook de keuze van jouw route is dus een kwestie van hoffelijkheid. Hoe zou jij het immers vinden indien al die auto’s door jouw straat zouden passeren? Kiezen voor de Europalaan en de Keltenlaan? Da’s een kwestie van respect!

3. Nieuwe regelgeving e-steps sinds 1 juli

  • Wie een e-step gebruikt, wordt aanzien als een fietser, ongeacht de snelheid waarmee hij rijdt.
  • Een elektrische step mag maximaal 25 km per uur kunnen rijden. Steps die toch sneller kunnen, zijn niet op de openbare weg toegelaten.
  • Je mag niet met de e-step in het verkeer indien je jonger bent dan 16 jaar.
  • Het gebruik van een e-step is verboden op het trottoir, zoals dat ook geldt voor fietsers.
  • Passagiers vervoeren is niet toegestaan.
  • Parkeren mag enkel in specifieke daarvoor voorziene parkeerzones of op het voetpad indien voetgangers daardoor niet worden gehinderd.
  • Bij gebruik tussen zonsondergang en -opgang (zicht beperkt tot 200 meter) is een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan verplicht.
  • Het dragen van een helm wordt sterk aanbevolen.

4. Wanneer starten de controletellingen?

Dit voorjaar voerden we verkeerstellingen uit om het oude verkeerssysteem in kaart te brengen.
Vanaf 1 september zal je opnieuw de radartellers in onze straten zien verschijnen. Daarmee brengen we de veranderingen in verkeersstromen objectief in kaart. Zo bepalen we waar de komende maanden bijkomende maatregelen of aanpassingen aan het systeem nodig zijn.
Van zodra de resultaten verwerkt zijn, kan je ze volgen op www.zele.be/meetresultaten.
Blijf het verdere verloop van de testfase volgen op www.zele.be/de-kern!

Nog enkele weetjes!

Mag een speedpedelec meer dan 30km/h rijden in een zone 30?
Iedereen dient zich aan de maximale toegelaten snelheid te houden van 30 km/u, ook fietsers en
speedpedelecs.


Hoe vraag ik als bewoner van of handelaar op de Markt een vergunning aan voor de
voetgangerszone?
Je kan een vergunning aanvragen via www.zele.be/eloket/formulier/365/registratievoertuigen-
anpr-markt.
Let op! Om een vergunning te krijgen, moet jouw woning/garage/winkel/pand gelegen zijn in de voetgangerszone.


Mag ik aan de linkerkant van de weg parkeren in een eenrichtingsstraat?
Ja, dat mag. Omdat er geen tegenliggend verkeer is, blijft de verkeersveiligheid gegarandeerd.

Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP