Gemeente Gemeente Zele

5. Handelskern toekomstgericht versterken

Ondanks het feit dat auto’s onze handelskern langs alle kanten kunnen doorkruisen, blijft het succes van e-commerce en baanwinkels toenemen. Auto’s voor de etalage zijn dus niet het antwoord op de concurrentie. Als we willen dat onze handelskern een blijvende rol krijgt naast die tendensen, moeten we nieuwe recepten uitproberen.

De keuze voor een autoluwe kern als deel van het antwoord is niet uit de lucht gegrepen. Uit Europees onderzoek blijkt immers dat het terugdringen van de auto, ten voordele van fietsen en wandelen, het lokale koopgedrag stimuleert. Wie winkelt met de auto geeft weliswaar meer uit per bezoek, maar voetgangers en fietsers gaan regelmatiger naar de lokale handelszaken. Over een periode van een week maakt dit dat zij maar liefst tot het dubbele uitgeven.

Ook UNIZO bevestigt dit in een eigen nota over autoluwe handelskernen. Volgens UNIZO zorgen maatregelen die het autogebruik in de kern niet of minder noodzakelijk maken ervoor, dat het interessanter wordt om je met de fiets of te voet te verplaatsen. Daardoor verbetert de kwaliteit van de openbare ruimte en gaat ook de lokale economie erop vooruit: mensen kopen meer lokaal.

UNIZO stipt zelfs aan dat dit het bestaande handelsweefsel nieuwe energie kan geven en nieuwe ondernemers aantrekt.

Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP