Gemeente Gemeente Zele

Elektronische identiteitskaart

Je elektronische identiteitskaart (eID) is het bewijs dat je bent ingeschreven in het bevolkingsregister.  Je wordt uitgenodigd vóór je 12de verjaardag om een eID aan te vragen.

Heeft je kind nog een geldige kids-ID op zijn/haar 12de verjaardag? Dan hoeft hij/zij pas over een geldige eID te beschikken wanneer de geldigheidsduur van de kids-ID verlopen is. De kids-ID is 3 jaar geldig tot maximum de dag voor de 15de verjaardag.

Vanaf de leeftijd van 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te dragen. Met je identiteitskaart kan je ook je nationaliteit en identiteit bewijzen in het buitenland. In alle lidstaten van de Europese Unie is de eID een geldig reisdocument.

Microchip

In de elektronische identiteitskaart zit een microchip ingebouwd. Die chip bevat:

  • een identificatiecertificaat waarmee je je identiteit kunt bevestigen wanneer je je eID in een kaartlezer stopt;
  • een handtekeningcertificaat waarmee je een elektronische handtekening kan plaatsen onder elektronische documenten. Je kan de elektronische handtekening alleen gebruiken in combinatie met je persoonlijke pincode;
  • je persoonsgegevens (die je ook op de kaart ziet), het adres van de houder staat enkel nog digitaal op de chip.

Geldigheid

Vanaf

Geldigheid

Leveringstermijn

12 – 17 j

6 jaar

2 à 3 weken

18 – 74 j

10 jaar

2 à 3 weken

75+

30 jaar

2 à 3 weken

De identiteitskaart voor mensen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig. Om de 10 jaar moeten de certificaten van de identiteitskaart wel worden vernieuwd zodat de elektronische identiteitskaart bruikbaar blijft.

Prijs

Aanvraagprocedure

Leveringstermijn

Kostprijs

Normale procedure

2 – 3 weken

€ 20

Dringende aanvraag

D+ 2 werkdagen

€ 84

Zeer dringende aanvraag

D + 1 werkdag

€ 128

D = dag van aanvraag voor 15 u. + afhaling in gemeente

Leveringstermijn geldig bij bestelling voor 15 uur voor de dringende aanvragen!

Cash of via Bancontact te betalen; GEEN VISA-kaart.

Uitzonderingen

Mensen die zich niet kunnen verplaatsen:

Kan je je niet verplaatsen en heb je een uitnodiging ontvangen om een elektronische identiteitskaart aan te vragen? Zorg dan voor een recente pasfoto, 20 euro en een doktersattest, waarop duidelijk vermeld staat dat je niet in staat bent om je te verplaatsen of te tekenen.

Een medewerker van de Dienst Bevolking zal aan huis of naar het ziekenhuis komen om je het basisdocument te laten ondertekenen. Een door jou gevolmachtigd persoon mag nadien jouw  identiteitskaart komen activeren en afhalen aan de loketten.

 

Wat meebrengen?

Aanvraag:

  • je oproepkaart;
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden van de fotomatrix (zie pdf onderaan of klik hier) voldoet en niet ouder is dan 6 maanden;
  • je huidige identiteitskaart. Ben je je identiteitskaart kwijt, is de kaart vernietigd of gestolen? Breng dan het vervangingsattest van de politie of van de Dienst Bevolking mee.

 Afhalen:

  • je oude identiteitskaart of je vervangingsattest;
  • de omslag met de pin- en pukcodes die je thuis toegestuurd kreeg.
Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP