Gemeente Gemeente Zele

Blijf koel tijdens de hitte!

Gepubliceerd op  ma 22 jul 2019
Warm weer houdt voor iedereen, maar vooral voor kwetsbare groepen, extra risico's in op ernstige gezondheidsproblemen. Hieronder enkele tips om de risico's te beperken!

 

Enkele voorzorgsmaatregelen: 

  • Afkoeling bij warm weer

- Voldoende drinken
(minstens 1,5 liter water) en vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Je lichaam verliest sneller vocht als je alcohol drinkt en gesuikerde dranken neem je minder snel op. 

- Aangepaste kledij 
Draag lichte, loszittende en lichtgekleurde kledij, een hoofddeksel én een zonnebril.

- Zoek koele plekken op
Bewaar je inspanningen voor de koelere momenten van de dag. Blijf zoveel mogelijk in de schaduw. 

- Koel je lichaam af
Neem een lauwe douche, een voetbad of een frisse duik in een zwembad.

- Hou je huis koel
Een koele woning is geen overbodige luxe op warme dagen aangezien je 85% van je tijd binnen doorbrengt. 

  • Beschermen tegen de zon

- Smeer je huid regelmatig in met zonnecrème.

- Vermijd langdurige blootstelling aan de zon, zeker tijdens het middaguur wanneer de zon het sterkst is.

- Voorzien een zonnebril voor de bescherming van je ogen.

- Draag een hoofddeksel en aangepaste kledij.

- Op regelmatige basis de schaduw opzoeken.

  • Sporten in de hitte

Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte. MAAR op erg warme dagen reageert je lichaam anders! Je natuurlijke vocht- en warmteregeling is uit balans. Vooral sporters bij buitenactiviteiten zijn meer blootgesteld en lopen hoger risico op warmtegerelateerde gezondheidseffecten.

- Neem altijd voldoende water mee.

- Wees slim en sport/beweeg/wandel op koelere momenten van de dag.

- Hoe je gezondheidstoestand in het oog. Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.

- Start niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Laat je lichaam langzaam aan de warmte wennen. Ken je eigen capaciteiten en luister ten alle tijden naar je lichaam.

- Train indoor in een koelere ruimte. 

- Draag een hoofddeksel in de zon en smeer zonnecrème.

- Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij dat zweet doorlaat. 

  • Chronisch ziek bij warm weer

Als je aan een chronische ziekte leidt, ben je gevoeliger voor gezondheidsproblemen op erg warme dagen. De warmte ontregelt je lichaam. Vaak kan je zelf al goed inschatten wat je lichaam aankan maar wees extra voorzichtig op warme dagen, zeker als je medicatie neemt: je lichaam kan hier anders op reageren op erg warme dagen. 

- Ga op voorhand langs bij je arts en vraag of je de medicatie gewoon mag doornemen en op dezelfde manier mag bewaren op erg warme dagen. 

- Laat medicijnen niet in een warme auto liggen.

- Laat voor je zorgen. Stel een lijst op van mensen die je kan contacteren op erg warme dagen. Organiseer dat je vrienden, buren,... eens extra bij je langskomen of contact met je opnemen.

Vooral ouderen, kinderen en alleenstaanden zijn kwetsbare groepen. Bovendien pieken de sterftecijfers op erg warme dagen. Verzorg jezelf door kleine en eenvoudig realiseerbare maatregelen te nemen die jezelf en anderen beschermen tegen de warmte. 

 

Meer info vind je terug op https://www.warmedagen.be/

 

Ontwerp door Creative Brainwave Ontwikkeling door LCP